Rss Feed


Jak na tuning? – 5. karoserie

3. November, 2010 od Martin

Konečně se dosáváme až k vizuální úpravě vozu. Nejdříve si, ale povíme něco o opravě a vyvaření karoserie. Proto v tomto díle probere pouze karosářské opravy a úpravy. Nárazníky, prahové nástavce, křídla atd. popíšu až příště.

Vyvaření karoserie

Vás, co máte auto zdravé, se tento odstavec netýká. Než začneme na zevnějšku cokoliv předělávat, musí být plechařina v perfektním stavu. Jak ale rozpoznat díl, který se musí vyvařit nebo vyměnit a který stačí rozbrousit a zatmelit. Je to jednoduché. Díly prorezlé zkrs musíme měnit buďto celé nebo odříznout zhnilý kus a dovařit z nového plechu. Osobně si myslím, že je lepší vyměnit všechny běžné díly ( blatníky, prahy, zadní lemy ). Kapota, kufrové dveře a boční dveře bývají zkorodované jen výjmečně, ale pokud by to byl Váš případ, tak si tyto věci kupte na vrakovišti. Jsou tam levnější. Teď už ale pojďme k samotnému vyvaření.

Blatníky, lemy, prahy

Všechny karosářské díly si kupujte v obchodě s autodíly ( internet ne ). Přední blatníky demontujte z vozu a následně očistěte podběhy ocelovým kartáčem. Pokud by byly někde zrezlé, tak musíte rezavou část odříznout a nahradit. Potom si kupte nátěr pro údržbu plechu na bázi asfaltu a podběhy s ním vytřete. Pak už jen stačí napasovat a přitáhnout nové blatníky na své místo. Co se týče prahů je výměna složitější. Nejdřív musíte demontovat boční dveře. Nový práh přiložte na starý a orýsujte jej. Potom si od Vámi udělané čáry odměřte 1 centimetr tak, aby jste odřezali méně než kolik jste naznačili podle nového prahu ( kvůli zfalcování plechu pro lepší vaření a tmelení ). Teď už podle nové čáry můžete práh odříznout. Od nějakého karosáře si půjčte falcovačku na plech a celý konec plechu na novém prahu zfalcujte. Poté můžete obrousit starou barvu z prahu, dopasovat nový a nabodovat cca po 5-ti centimetrech. Teď přejdeme na zadní lemy. Postup je naprosto stejný jako u prahů, jen s tím rozdílem, že lemy se prodávají i s kusem bočnice. Takže pokud nemáte znilý i bok, tak odřízněte přebytečnou část. Stačí když uděláte rovný řez 10 centimetrů nad hranou lemu. Pak postupujte stejně jako u prahů.

Podlaha

Jestli máte zrezlou i podlahu, tak nezoufejte. Nejprve musíte demontovat sedáky ( přední i zadní ) a potom sloupnout koberec z podlahy. Jde to ztuha, ale nebojte se pořádně zabrat.  Až budete u plechů podlahy, tak se podívejte, zda pod zhnilou částí nevedou brzdové hadice nebo výfuk. Pokud ano, musíte taktéž demontovat, aby jste neprořezali nebo nepropálili trubky. Odřežte zhnilou část podlahy a nahraďte ji rovným kusem plechu. Opět zfalcujte hrany a navařte nový plech.  Celý spoj potom zatáhněte karosářským tmelem kvůli vodě a z obou stran zatřete plech gumoasfaltem. Po vyvaření dejte vše na původní místo a můžeme tmelit.

Tmelení

Na tmelení budete potřebovat dvousložkový karosářský tmel se skelným vláknem a jemný na vyrovnávání. Dále pak karosářské špachtle více šířek, brusné papíry P-120 a P-180, karosářské hoblíky dvou velikostí. Pokud by jste měli i vybrační brusku, není to na škodu.

Nejdříve nasaďte na úhlovou brusku brusný kotouč a pečlivě zabruste všechny sváry tak, aby byli pod úrovní roviny plechu. Zdrsněte a odmastěte povrch, který budete tmelit. Rozmíchejte tmel s vláknem ve správném poměru s tvrdidlem 1:100 a špachtlí naneste malou vrstvu přes všechny vybroušené sváry a spoje. Nenanášejte tmel ve velké vrstvě, aby jste nemuseli dlouho brousit. Na menší hoblík si upněte brusivo zrnitosti 120 a obruste všechen přebytečný tmel. Jde to pomalu, takže mějte trpělivost. Skelný tmel se musí použít jako první, aby časem nezačali praskat svařované spoje. Po přebroušení opět povrch odmastěte. Namíchejte jemný tmel a naneste ho zase v malé vrstvě. Po zatvrdnutí si vezměte dlouhý hoblík a upněte do něj brusivo 180. Pak dlouhými tahy odbrušujte tmel do roviny. Pokud se Vám nepovede srovnat povrch napoprvé, tak celý proces tmelení opakujte až dokud tmelený povrch nebude dokonale rovný. Sebemenší nedokonalost je totiž vidět v laku. Kdyby Vám tmelení a broušení moc nešlo tak to nechejte na lakýrníkovi.

Tuning karoserie

Pod tímto pojmem se rozumí veškeré úpravy, které si ve vzhledu odporují s originálem. Je to např. prodloužení ( zamračení ) kapoty, zavaření lišt na dveřích, zahlazení kufrových dveří, rozšíření blatníků, apod. Veškeré tyto úpravy musejí být provedeny dokonale. Pokud by nebyly, tak by výsledný efekt vypadal hrozně. Takže pokud chcete na karoserii něco předělávat a víte o sobě, že nejste moc šikovní, nechejte to opět raději na lakýrníkovi.

Kapota a kufrové dveře

Prodloužení kapoty a zahlazení dveří je bezesporu nejobtížnější úpravou na autě. Na prodloužení kapoty budete potřebovat o,5mm tlustý plech. Uřežte si pás plechu asi 20 cm široký. Demontujte kapotu a dejte si ji někam, kde kolem ní budete mít dost prostoru. Pás plechu si přesaďte přes konec kapoty a nakloňte jej tak, aby prodloužení nepřekáželo světlům a masce. Orýsujte koncovou hranu kapoty na plech a přesně jej uřežte. Pak obruste barvu z hrany kapoty a navařte plech. Pořád musíte kontrolovat jestli je rovně a jestli je správně naklopený. Po navaření kapotu nasaďte na auto. Nakreslete si na plech tvar požadovaného mračení a co nejpřesněji ho uřežte. Zabruste sváry a opět se jde tmelit. Postupujte stejně jako při tmelení po vyvařování. Musíte, ale dávat pozor, aby jste dodržely všechny roviny a rádiusy, což není žádná sranda.

Na kufrových dveřích můžete udělat víc věcí. Celkové zahlazení, zahlazení SPZ a zamračení SPZ. Zamračení SPZ je asi nejjednodušší. Sundejte krycí lištu s osvětlením nad značkou. Uřežte si pás plechu požadované šířky, podle toho, jak moc budete mračit. Potom pás nabodujte souběžně s rovinou kapoty a vše do roviny zatmelte. Zavaření kličky, zámku, znaku nebo stěrače na kufru je jednoduché. Vše dořízněte, zfalcujte hrany, zavařte díry a zatmelte do roviny. Jen pozor na zavařování kliky. Dřív než ji odstraníte, musíte zapojit náhradní otvírání dveří. Buďto lankem v bovdenu nebo elektromagnetickým odskokem. Na požádání popíšu zapojení odskoku, takže pokud by jste nevěděli jak na to, napište zprávu na náš web.

Celkové zahlazení SPZ je taky dost obtížné. Odřízněte prolis na značku, opět zfalcujte hrany a uřízněte plech na zavaření otvoru. Teď musíte najít někoho kdo má válcovačku na plech. Každý díl na autě má totiž určitý rádius, který musíte vytvořit i na plechu pro zavaření SPZ. Jakmile se Vám povede vyválcovat plech na požadovaný tvar, tak jej navařte na dveře a zase zatmelte. Tmelení velkých ploch je hrozně obtížné, takže bruste velkým hoblíkem a dejte si na čas, aby byl povrch dokonale sjednocený.

Zahlazování lišt na dveřích

Tato úprava taktéž vyžaduje nutnou dávku zkušeností a praxe, protože zde musíte při tmelení dodržovat jak rovinu, tak rádius dveří. Nejdřív sloupněte okrasné lišty, potom změřte šířku prolisu pro lištu a uřežte plech zhruba o 2 mm užší. Obruste barvu ze dveří a navařte plechy tak, aby byly malinko zapuštěné od roviny dveří. Teď už jen stačí obrousit sváry a zatmelit lišty dostracena, opět dlouhým hoblíkem a opět musí být broušení dokonalé, takže dejte pozor. Až budete mít hotové všechny úpravy a opravy na karoserii, musíte všechny broušené povrchy nastříkat plničem. Nekupujte plnič ve spreji, protože je nekvalitní. Najděte obchod, kde míchají autolaky a kupte dvousložkový plnič pod autolak. Bývá buď béžoví, šedivý nebo bílý. Pokud máte doma kompresor a stříkací pistoli, můžete si vše nastříkat sami. Ale pokud ne, zajeďte s autem někam do lakovny a nechte si to nastříkat tam. Moc drahé to nebude, jelikož je to jen plnič.

V příštím díle probereme jak nakupovat a montovat laminátové nárazníky, prahy a křídla.

Share Button




Byl Vám tento článek užitečný? Zmiňte se prosím o něm na svém webu, na fóru nebo v diskuzi.
Adresa článku: http://howtodo.cz/jak-na-tuning-5-karoserie/ :)
Děkujeme

Přidejte komentář »

Zatím bez komentářů.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>